Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettritualer-cermonier
Läst 1398 ggr
Rebexi
2015-12-11 19:40

Högtider

Vad firar ni för högtider och hur? Mest bara nyfiken :)

Jag skulle gärna vilja bortgå mer och mer från de "kristna högtiderna", speciellt Jul, så det blir spännande att se hur det löser sig detta år. 🤔 Jag kommer att blota iaf, mer vet jag inte :p

Annons:
Maikailoa
2015-12-12 14:45
#1

Lustigt. Jag tänkte precis ställa den här frågan. 👍

På "religiousforums" undrade dom om de kristna bör fira jul, då det ju är en hednisk högtid, som dom kristna har ockuperat.

Som hedning bör man inte ens erkänna 7-dagars veckan, eller i vart fall inte någon "vilodag", sabbatsdag.

Nej, bort det.

Men midvinter står ju fast. God Yule.

Yule-klapparna är också en trevlig hednisk sed. Klappa och spring iväg.

Ganna
2015-12-13 00:21
#2

#0 Menar du gå ifrån (ev) kristna traditioner vid jul eller hela högtiden?

#1 Fast varför gå omvägen och kalla det "Yule" när vi har "Jul" med samma ordrot? Där har vi inte alls samma behov som de engelskspråkiga hedningarna som behövde skilja sig från "kristmässo"-firandet.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Rebexi
2015-12-13 17:53
#3

#2 Jag tänkte speciellt de mer kristna delarna av högtiden. Men jul allmänt har jag dåliga känslor för, så tänkte att nu är ett ypperligt tillfälle att "ändra om det", för mig alltså. Men jag kommer ju ändå att fira med familjen, så i år blir det inte så stor skillnad från tidigare år tror jag 😕

Sommarek
2015-12-14 10:34
#4

Jag är wiccan, så jag firar årstidsbundna högtider. Ett av problemen när man vill bortgå från det kristna är ju att kristendomen "adopterat" så mycket från de hedniska religionerna att det ibland kan vara svårt att skilja agnarna från vetet.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2015-12-14 13:31
#5

#3 Julen kan dessutom vara associerad med en massa sunkiga släktfejder. Annars tycker jag det är en bra högtid att "börja med". Det har skrivits en hel del om det förkristna ursprunget, det är en tid när "alla" automatiskt har ledigt och nästan oavsett vilken hednisk inriktning du har, går det att använda både mat och dekorationer.

Vad du gör och vad du "tar tillbaka" beror på vilken tradition/inriktning du följer.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Maikailoa
2015-12-18 19:08
#6

Julens okända ursprung

Berättelsen om hur julen och jultomten kom till är en fascinerande och oväntad historia med plats för såväl ockultism som hallucinogena svampar

http://www.lasarnasfria.se/artikel/108825

Annons:
vinden är min mor
2015-12-28 08:23
#7

Vad det någon av er som firade en hednisk jul?

Jag utförde en ceremoni vid en plats som heter hovet , Närlunda.

det finns en offerkälla där och många lindar och bokar som växer runt om.

Jag använde mig av runor, skallra och trumma. vi sjöng kraftsånger och använde tre runor som vi upprepade tills vi gick i trans.

Gåva kräver gengåva så vi började med att offra äpple, nötter och torkad frukt.

Platsens rådare var mycket positiva till cermonin och jag fick se närvaron av en kvinna som vakade vid källan.

Kände närvaron av Njärda mycket tydligt vilket inte var så konstigt eftersom hon dyrkades där för länge sedan.

Vi avslutade cermonin med att bryta ett saffransbröd som jag bakat ut som ett soljul.

Det var en mäktig känsla att befinna sig vid offerkällan under de stora träden med fullmånen som enda ljus.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Sommarek
2015-12-28 13:39
#8

#7 Alla som firar jul firar en hednisk jul. Tomten, granen, Lucian, skinkan, halmkärven, till och med Jesusbarnet har hedniska rötter. Julen är nog den högtid som blivit mest "plundrad" av kristendomen.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: